قرص هایی که جایگزین انسولین در درمان دیابت نوزادان می شوند

5 ژوئن 2018- تحقیقات جدید نشان می دهد که نوزادان مبتلا به دیابت نوزادی می توانند به جای تزریق انسولین با نوعی قرص به طور ایمن و موثر درمان شوند.
دیابت نوزادان یک نوع نادر از دیابت است که کودکان کمتر از شش ماه را تحت تاثیر قرار می دهد.این یک اختلال ژنتیکی است که اغلب نیاز به درمان با انسولین یا دارویی به نام گلیبن کلامید، دارد که از خانواده ی دارویی سولفونیل اوره ها می باشد.
از آنجایی که تزریق انسولین به نوزاد می تواند بسیار ناخوشایند باشد، تحقیقاتی به منظور جایگزینی انسولین با قرص که شیوه ی رایج تر درمان است، انجام شد.
دانشمندان دانشگاه اکستر و محققانی از سراسر اروپا در یک مطالعه ی پیگیری 10 ساله ، به بررسی 81 بیمار از20  کشور پرداختند که همه آنها به دیابت نوزادان یا neonatal diabetes مبتلا بودند و درمان همه ی آنها از انسولین به دوزهای بالایی از سولفونیل اوره تغییر داده شده بود.
این مطالعه در سال 2006 آغاز شد و در پایان دوره ی پیگیری، پژوهشگران متوجه شدند که درمان با سولفونیل اوره به کنترل قوی قند خون در طول زمان منجر شده است.قبل از شروع درمان با سولفونیل اوره، میانگینHbA1c شرکت کنندگان 65 میلی مول در مول (8.1 درصد) بود. پس از 10 سال درمان با سولفونیل اوره، متوسط​​ HbA1c آنها به 46 میلی مول در مول (6.4 درصد) رسیده بود که نشان دهنده بهبود بسیار خوبی در کنترل قند خون است.
تنها عوارض جانبی خفیفی بعد از تغییر درمان مشاهده شد، اما هیچ یک از بیماران نیازی به توقف درمان نداشتند. هیچ گزارشی از هیپوگلیسمی شدید که از عوارض بالقوه ی سولفونیل اوره است، ثبت نشد.
پروفسور Andrew Hattersley، از دانشکده ی پزشکی دانشگاه اکستر، می گوید: تغییر در تزریق منظم انسولین برای این افراد زندگی آنها را تغییر داده است؛ بسیاری از آنها از این درمان به عنوان یک "درمان معجزه" نام می برند.
این روش درمانی نه تنها نیاز به تزریق چندگانه ی انسولین را در روز از بین می برد، بلکه به معنای کنترل بسیار بهتر قند خون نیز هست.
این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد این درمان بی خطر است و به طور عالی برای حداقل 10 سال کار می کند و همه ی شواهد نشان می دهد که این کار برای چندین دهه ادامه خواهد یافت. این خبر بسیار خوبی برای هزاران بیماری است که درمان آنها با انسولین به این درمان تغییر کرده است.
ویراستار سایت دیابت بریتانیا، Benedict Jefcote، می گوید: به دست آوردن چنین پیشرفت قوی و پایداری در سطح HbA1c نتیجه ی شگفت انگیزی است. این کنترل خوب می تواند به طور قابل توجهی عوارض دیابت را به تأخیر اندازد و یا از آن جلوگیری کند و به احتمال زیاد کیفیت زندگی افرادی که به این نوع دیابت مبتلا هستند را بهبود می بخشد.
یافته های این تحقیق در The Lancet Diabetes and Endocrinologyمنتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/tablets-shown-to-be-a-strong-replacement-for-insulin-in-treating-neonatal-diabetes-93661377.html